A Duo Gladii latin kifejezés, melynek jelentése ‘két kard’. A két kard elmélete egy, a politikai teológia körébe sorolható kora középkori doktrína, szimbolikus tanítás, miszerint a hatalom, egyfajta dualizmus formájában egyenesen Krisztustól származik. Az egyik kard a szakrális hatalmat szimbolizálja, másik a világi hatalmat. Az elmélet kidolgozása Szent I. Geláz pápához (492–496) kötődik, aki I. Anastasius bizánci császárnak (491–518) írott levelében hivatkozott először a doktrínára. A levélben két hatalomról beszélt, a szent (auctoritas sacrata pontificum) és a királyi (regalis potestas) hatalomról.
A világban zajló harc, melyben a HVIM is részt vállal, két szinten folytatható, ha uraljuk képességeinket, két kard áll rendelkezésünkre. A gladius spiritualis segítségével megvívandó nagy szent háború a sokkal fontosabb lelki, vagy metafizikai küzdelem az ember igazi harca, mely a belső sötétség, a szenvedélyek, vágyak és ambíciók, egyszóval a Gonosz és az ő kísértései ellen folyik. A gladius materialis-t megragadva vívandó kis szent háború az előzőnek csak egyfajta prospekciója, mely a külvilágban folytatandó a külső sötétség képviselői ellen, afféle eszmei, ideológiai küzdelem, vagy akár a szó szerinti fegyveres harc formájában is.
A lapunk a lehető legteljesebb mértékben kerülni kívánja a polgári csökevényként értelmezett zsurnalizmust, illetve a szcientizmus, mint “tudományvallás” minden vetületét. Célunk a mai magyar sajtóban szinte egyedülálló módon a vegytiszta jobboldaliság talaján álló „szuverén állítások” és „abszolút tagadások” képviselete. Mint fentebb láttuk, feladatunk természete kettős, a szellemi síkot és az akcionalitás szféráját, a metafizikai és fizikai világot, a tudás és cselekvés szintjét egyaránt megcélozza, mivel – ahogy a lovagrendek is tették – mindkét kardon rajta kell tartani a kezünket! Folyóiratunk ezen képességek felélesztésében és fenntartásában kíván útmutatóul szolgálni annak, „aki – Evolával szólva – talpon maradt a romok és a felbomlás közepette”.
A Duo Gladii jelenleg sok szempontból teljesen unikális “sajtótermék”. Egyedi stílusban fejt ki olyan izgalmas témákat, amikkel még az online térben sem igen lehet találkozni, nemhogy valaki ezeket nyomtatásba merné adni. Azt hiszem, az itt leírtak mellé ez elég érv.
A Duo Gladiiból sok mindent lehet tanulni a történelemről, a vallásokról (elsősorban a kereszténységről), a filozófiáról, a Tradícióról, zenéről, könyvekről, filmekről, a mozgalmi életről és a harcos mentalitás gyakorlati vetületeiről, de a legfontosabb cél, amire minden írás irányul: a normalitás többség által rég elfeledett létszemléleti alapjainak fokozatos visszahozása, újratanítása.
A Duo Gladii hiteles, mert pártpolitikai érdekektől mentesen, azokat felülmúlva működik. Nem célja a szavazatmaximalizálás, a hízelgés. Mi senkinek sem szeretnénk megfelelni. Célunk a sziklaszilárd alapokon nyugvó, koherens létszemléletünk fokozatos kifejtése és elterjesztése.
A Duo Gladii hiteles, mert lelkes önkéntesek írják, akik saját, jól körvonalazott meggyőződésükre alapozva készítik tanulmányaikat hónapról hónapra. Itt nem forognak nagy pénzek, nincsenek megrendelt írások…
A Duo Gladii a mai világban már kihalófélben lévő, archaikus létszemlélet megnyilatkozási felülete, reprodukciós forrása kíván lenni. Ha olvasóink követik, jól értik és életükben meg is valósítják az írásainkban megjelenő világnézeti alapokat, akkor életükben markáns létrendi szintemelkedés következik be.
A Duo Gladiiban elindult civilizációs tematika bevezető száma után megkezdjük azon tradicionális civilizációk számbavételét – elsőként Róma kerül terítékre –, amelyektől tanulhatunk, amelyekre ilyen vagy olyan okból fel kell néznünk. Egy 90 oldal környéki kiadvány természetesen még arra sem vállalkozhat, hogy a legtöbb fontos aspektusra kitérjen, de ígérjük, izgalmas kérdések kerültek a fókuszba, és a lapunktól megszokott egyedi szemléletmód az elmúlt időben csak finomodott, a tollunk pedig élesedett…
A civilizációs bevezető tanulmánya második, befejező részében Kolonits László arra vállalkozott, hogy dióhéjban számba vegye a modern nyugati civilizáció – Oswald Spenglernél “fausti” civilizáció, Molnár Tamásnál atlanti kultúra – kialakulását, tulajdonságait, és elgondolkoztasson azon, merre tovább.
A szigorúan vett ókori római tematikához tartozik Brunner Balázs írása, amely Mucius Scaevola hőstettét mutatja be olvasóinknak. Németh Bálint Julius Evola egy ókori római istenekkel foglalkozó írását fordította le. D. Fekete Balázs Róma háborúinak kérdéskörét foglalta össze közérthető módon. Guido de Giorgio – Tóth András által fordított – műve a római hagyomány középkori továbbélését és beteljesedését vizsgálja. Fr. Ulrikus szerteágazó tanulmányának célja az, hogy rávilágítson a katolicizmus római vetületének fontosságára.
A római tematikához lazábban kapcsolódik Barcsa-Turner Gábor írása, amely a római jellem kérdéskörét boncolgatja mai szemmel. E számban a III. résszel végéhez ér Youssef Hindi – Baranyi Tibor Imre által fordított – különleges esszéje, amelyben a katechon – az Antikrisztus erőinek ellenálló entitás – kérdéskörét vizsgálja a világtörténelemben. Új szerzőnk, Somogyi György a Rómában zajlott II. vatikáni zsinat visszásságait mutatja be lényeglátó módon. Pio Filippiani-Ronconi lejegyzett előadása az arditik, az I. világháborús olasz rohamosztagok harci szellemét teszi képszerűvé. Dobay Gergely színvonalas esszéjében a HVIM delegációjának 2022. november végi római útját vázolja fel számos képpel illusztrálva.
A tematikához nem kapcsolódik Rama Coomaraswamynak a Gonosz természetét vizsgáló tanulmánya. Titusz legújabb írásában a Római Katolikus Egyház hagyományos vélekedését ütközteti a legújabban felmerült kommunisztikus tendenciákkal a magántulajdon kérdésében. A Szellemi ajánlóban – címek lentebb, a részletes tartalomjegyzékben – most is különféle, jobboldali szempontból értékelhető zenék, könyvek, filmek ismertetőjét olvashatják.
A HVIM tevékenységéhez közvetlenül kapcsolódó részekben a Mozgalom két közleményét közöljük, illetve a Vármegye 2022. október-novemberi tevékenységének rövid vázlatát Molnár Máté összeállításában.
A III. évfolyam 1. szám tartalma:
11 készleten