A Duo Gladii latin kifejezés, melynek jelentése ‘két kard’. A két kard elmélete egy, a politikai teológia körébe sorolható kora középkori doktrína, szimbolikus tanítás, miszerint a hatalom, egyfajta dualizmus formájában egyenesen Krisztustól származik. Az egyik kard a szakrális hatalmat szimbolizálja, másik a világi hatalmat. Az elmélet kidolgozása Szent I. Geláz pápához (492–496) kötődik, aki I. Anastasius bizánci császárnak (491–518) írott levelében hivatkozott először a doktrínára. A levélben két hatalomról beszélt, a szent (auctoritas sacrata pontificum) és a királyi (regalis potestas) hatalomról.
A világban zajló harc, melyben a HVIM is részt vállal, két szinten folytatható, ha uraljuk képességeinket, két kard áll rendelkezésünkre. A gladius spiritualis segítségével megvívandó nagy szent háború a sokkal fontosabb lelki, vagy metafizikai küzdelem az ember igazi harca, mely a belső sötétség, a szenvedélyek, vágyak és ambíciók, egyszóval a Gonosz és az ő kísértései ellen folyik. A gladius materialis-t megragadva vívandó kis szent háború az előzőnek csak egyfajta prospekciója, mely a külvilágban folytatandó a külső sötétség képviselői ellen, afféle eszmei, ideológiai küzdelem, vagy akár a szó szerinti fegyveres harc formájában is.
A lapunk a lehető legteljesebb mértékben kerülni kívánja a polgári csökevényként értelmezett zsurnalizmust, illetve a szcientizmus, mint “tudományvallás” minden vetületét. Célunk a mai magyar sajtóban szinte egyedülálló módon a vegytiszta jobboldaliság talaján álló „szuverén állítások” és „abszolút tagadások” képviselete. Mint fentebb láttuk, feladatunk természete kettős, a szellemi síkot és az akcionalitás szféráját, a metafizikai és fizikai világot, a tudás és cselekvés szintjét egyaránt megcélozza, mivel – ahogy a lovagrendek is tették – mindkét kardon rajta kell tartani a kezünket! Folyóiratunk ezen képességek felélesztésében és fenntartásában kíván útmutatóul szolgálni annak, „aki – Evolával szólva – talpon maradt a romok és a felbomlás közepette”.
A Duo Gladii jelenleg sok szempontból teljesen unikális “sajtótermék”. Egyedi stílusban fejt ki olyan izgalmas témákat, amikkel még az online térben sem igen lehet találkozni, nemhogy valaki ezeket nyomtatásba merné adni. Azt hiszem, az itt leírtak mellé ez elég érv.
A Duo Gladiiból sok mindent lehet tanulni a történelemről, a vallásokról (elsősorban a kereszténységről), a filozófiáról, a Tradícióról, zenéről, könyvekről, filmekről, a mozgalmi életről és a harcos mentalitás gyakorlati vetületeiről, de a legfontosabb cél, amire minden írás irányul: a normalitás többség által rég elfeledett létszemléleti alapjainak fokozatos visszahozása, újratanítása.
A Duo Gladii hiteles, mert pártpolitikai érdekektől mentesen, azokat felülmúlva működik. Nem célja a szavazatmaximalizálás, a hízelgés. Mi senkinek sem szeretnénk megfelelni. Célunk a sziklaszilárd alapokon nyugvó, koherens létszemléletünk fokozatos kifejtése és elterjesztése.
A Duo Gladii hiteles, mert lelkes önkéntesek írják, akik saját, jól körvonalazott meggyőződésükre alapozva készítik tanulmányaikat hónapról hónapra. Itt nem forognak nagy pénzek, nincsenek megrendelt írások…
A Duo Gladii a mai világban már kihalófélben lévő, archaikus létszemlélet megnyilatkozási felülete, reprodukciós forrása kíván lenni. Ha olvasóink követik, jól értik és életükben meg is valósítják az írásainkban megjelenő világnézeti alapokat, akkor életükben markáns létrendi szintemelkedés következik be.
A szellemi ellenállás havilapjának júliusi száma tartalmát tekintve talán a legizgalmasabbra sikeredett az összes eleddig megjelent közül. Bár a lapszámot a Prájd-hónap alkalmából a gender-ideológiának és az LMBTQP-mozgalomnak szenteltük, a lap nem merül el az üres kriticizmusban, mivel számos írás foglalkozik a férfi-női szerepek megélésének normalitáshoz kötődő aspektusaival. A Prájd-számot mindenkinek olvasnia kell, aki hisz még az ember isteni eredetében, méltóságában, és akár szellemi szinten, akár az akcionalitás területén fel kívánja venni a harcot a nemiség viszonylatrendszerében megmutatkozó felforgató ideológiákkal!
Kolonits László tradicionális szerzők munkásságát felhasználva a szimbólumok megfordításáról értekezik a szivárvány magasztos jelképének kisajátításával kapcsolatban. Barcsa-Turner Gábor harcos hangvételű írása a Meseország mindenkié című botránykönyv kapcsán az LMBTQP-ideológia kártékonyságáról, és az ellene folytatott küzdelem szükségességéről alkot kompromisszumot nem tűrő véleményt. Kónyi-Kiss Botond új sorozatában a négy sarkalatos erényt veszi górcső alá, így jelen számban elsőként az okosság erényét tárja olvasóink elé.
Mivel a lapunk állandó célja, hogy a tradicionális férfieszmény fenntartásának fontosságát hirdesse, a hagyományos női szerepek felvillantása kissé háttérbe szorul. E szám keretében viszont több írásban is kitérünk ezekre. Király Dávid izgalmas tanulmánya a magyar néptáncban megnyilvánuló női szerepet hozza közel az olvasóhoz. Gazella, a Pro Christo blog szerzője arról értekezik, milyen módon élhetőek meg a keresztény tanítások a nők számára, és hogy vezet egy ilyen élet a teljesség érzéséhez. D. Fekete Balázs számos toposzt cáfolva ír a középkori nők, elsősorban az úrhölgyek életéről, olyan sorsokat felvillantva, mint Árpád-házi Szent Erzsébeté.
Természetesen a férfieszmények felmutatása sem maradhat ki jelen számból sem, Szabó László a huszár életmódban megnyilvánuló virtust vizsgálja történelmi dimenzióban.
Aradi László atya A “Keresztény Büszkeség Menete” című írásában a keresztény értékek melletti kiállásról és a devianciák elleni fellépés fontosságáról értekezik irodalmi léptékben is stílusosnak tekinthető írásában.
Dr. Jancsó Gábor, Dr. Olajos Attila és Dr. Sávay Sándor fontos írása – melyet a Mindset című online pszichológiai szaklap oldaláról cenzúráztak – a homoszexualitással foglalkozik orvosi szemszögből, tabuk nélkül.
A számban két írás is Julius Evolához kapcsolódik. Varázsló Macska az Amerikával, mint “ifjú nemzettel” foglalkozó szövegének fordítását hozta, míg az új, Corona Borealis című rovatunkban, melyet Sarkady István szerkeszt, egy 1970-es, az olasz Playmen (!) számára készül interjút jelentetünk meg az Utolsó Ghibellinnel, Ferencz Ernő tolmácsolásában.
Brunner Balázs fordításában folytatódik, illetve befejeződik Plinio Corrêa de Oliveira, a Brazíliában élt tradicionalista katolikus gondolkodó A XX. század keresztes hadjárata című írása, aminek első felét a júniusi számban közöltük.
Folytatódik Molnár Máté karoling oktatási rendszerrel foglalkozó írása is, illetve az ő összeállításában ismét jelentkezik a Vármegyés krónika rovat az április-május-júniusi eseményekkel.
A szellemi ajánlóban Petró Csaba Wagner Trisztán és Izoldájáról ír, Kónya Dorka Seneca Phaedráját mutatja be, legifjabb szerzőnk, Németh Lehel Tóth Tihamér A jellemes ifjú című kötetét ajánlja, nem csak a legifjabbaknak. Szász Péter írása Marcel Lefebvre érsek idén újra kiadott, Nyílt levél a tanácstalan katolikusokhoz című munkájára hívja fel olvasóink figyelmét. Magyar Sándor Gabriele Kuby gender-ideológiával foglalkozó alapműve, a Globális szexuális forradalom című kötet érdemeit ecseteli, míg Kolonits László az egy éppen éve elhunyt Jean Raspail korszakos jelentőségű, A szentek tábora című regényét elemzi röviden.
A 2021. júliusi lapszám tartalma:
Elfogyott